Detaljsida

Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF

Uppgifter om klubben / ansökan

Ansökan avser
Klubbfält
Modellflygklubb
Gagnefs Flygklubb
Organisation
SMFF
Verksamhet
All flygning sker inom synhåll
Fältnamn
Gagnef flygplats
FSF_id
47
Ma_db_id
11976
Sökt höjdgräns
550 m
Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
Normalt räcker det med 120 m höjd men vi ser ett ökande intresse av jet, större bensinmodeller och skalaseglare. Omgivningarna runt fältet består av relativt platt landskap så fullskalaflyg hörs/syns på långt håll. Modell- och fullskala verksamheten använder samma flygfält så vi är i dagsläget vana att anpassa modellflyget efter fullskalaflygets verksamhet!
Ansvarsförsäkring
SMFFs ansvarsförsäkring

Säkerhetsregler

Lokal info
Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
lokala_skerhetsfreskrifter_modellflygning_gagnefs_flygklubb.pdf
Hur hanteras risk för 3:e person?

Vi undviker att flyga över områden där 3:e person vistas och vi avser att följa de gemensamt fastställda säkerhetsreglerna!

Uppgifter om fältet

Fältet används för
Motor, Segel, Helikopter, Jet, Tävling, Rekreation
Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
Ja - fältet är lämpligt för modeller över 25 kg
Hur länge har platsen använts för modellflyg
5 år
Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
Nej
Överflugen mark
Ängsmark, Skog, Åker
Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd

Avstånd till bebyggelse är 180 m

Typ av luftrum
Okontrollerat luftrum G, Större avstånd än 1km från helikopterflygplats, Större avstånd än 5 km från landningsbana inom CTR/TIZ, Ej inom restriktionsområde
Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
Nej
Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
bilaga_flygskerhet.pdf
Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
Kommentarer om höjd och säkerhet

vi vill poängtera att Gagnefs flygklubb är en klubb för både modellflygplan och fullskalaflyg så vi är vana att samordna vår verksamhet! För att göra det enkelt så har jag klippt ut dina frågar här nedan:

1/ Motivera tydligt och utförligt behovet av utökad höjdgräns
Gagnefs flygklubb är ett fullskalaflygfält vilket medför väldigt bra förutsättningar för modellflyg, det finns en lång obegränsad landningsbana med mycket goda inflygningsmöjligheter!
De goda förutsättningarna lockar därför modellflygare med större modeller från många omgivande klubbar. Som modellflygare vill man inte riskera säkerheten genom att flyga från ett för litet modellflygfält. Eftersom vi flyger från ett fullskalafält så får en landning på +/- 50 meter i längdled inte några negativa konsekvenser.
Ovanstående har medfört att modellflygare i regionen gärna åker flera mil för att flyga i Gagnef eftersom fältet motsvarar deras önskan på säkerhet om de ska flyga jet, stora segelplan eller stora motorplan.

Säkerhetsmässigt så är det bra när piloter som flyger mer avancerade plan träffas på samma plats eftersom man då utbyter erfarenheter som kan förhindra incidenter.

Att framföra ett radiostyrt jetflygplan, stort segelflygplan eller stort motorplan på en höjd som konstant understiger 120 m är inte säkert!
Man är helt enkelt för nära marken för att man ska känna trygghet och möjlighet att hinna korrigera för något oväntat.
(Jämför gärna med principen att hålla avstånd i trafiken)

Under den gångna helgen har undertecknad varit på IGG:s Bogserträff för storskalaseglare på Brännebrona flygplats.
Vid säkerhetsgenomgången före flygning diskuterades flyghöjden som var satt till max 500 m och vi piloter ombads att utvärdera vår syn på den satta höjdgränsen, min uppskattning av resultatet blir:
Segelflygplan upp till ca 4 m spännvidd har höjdbehov på 400 m
Segelflygplan upp till ca 6 m spännvidd har höjdbehov på 500 m
Segelflygplan upp till och över ca 8 m spännvidd har höjdbehov på 600 m

Det normala vid flygningar med stora skalaseglare är att man fångar en termikblåsa och följer med uppåt, sedan flyger man i sidled och sjunker för att på nytt söka efter en ny termikblåsa. Detta medför att den procentuella tid som planen är på de ansökta maxhöjderna är mycket liten av den totala flygtiden. En uppskattning är att oavsett storlek på segelflygplan så flyger man 75 % av tiden på en höjd under 400 m.

Om vi återvänder till Gagnef flygklubb så är den i dag vanligaste aktiviteten jetflyg och motorflyg, normalt flyger dessa plan på höjder runt 200 – 300 m.
Det finns ett ökande intresse för segelflyg och vår förhoppning är att vi i Gagnefs flygklubb ska kunna gynna mångfalden och därför är det naturligt för oss att ansöka om en höjd på 600 m. En realistisk uppskattning är att man kanske har behov av 600 m vid 3-5 flygtillfällen under varje flygsäsong, vid varje flygtillfälle är man på höga höjder under relativt kort tid, mer är det inte!

Vi vill efterleva det tillstånd vi får och söker därför om tillstånd för 600 m.
När Ni tar beslut om detta tillstånd bör Ni i riskbedömningen beakta att antal flygtimmar per säsong som det flygs på höjder över 350-400 m är extremt begränsad, därför är risken för incidenter mycket liten! Vi vill ändå informera att det förekommer och då vill vi naturligtvis ha tillstånd för denna verksamhet.

2/ Beskriv om det är ny verksamhet som orsakar det ökade höjdkravet eller om det är så att man utnyttjat den flyghöjden redan tidigare. Hur länge i så fall? Hur har mani så fall hanterat risken för kollision med fullskalaflyg?

Gagnefs flygklubb har funnits sedan länge men det är under de senaste 10 åren som det blivit vanligare med större modellflygplan vilket kräver högre höjder!
För att undvika kollision med fullskalaflyg har man redan utfört ett antal åtgärder:
– Vi informerar besökande fullskala piloter på vår hemsida att det förekommer modellflygaktivitet.
– Det står med i församlingen över svenska flygfält att det förekommer modellflygaktivitet på flygfältet.
– Vi har använt flygradio för att höra om några flygplan är på väg till vårt fält.

3/ Beskriv hur ni tänkt angående risken att modellflyga på den sökta höjden och redovisa de åtgärder ni vidtar för att minska risken för kollision med fullskalaflyg i luften

Vi tänker fortsätta det säkerhetsarbete som redan pågår men vi ser 2 saker vi kan förbättra!
– När man flyger på normal höjd, dvs under 400 m ser vi inget behov av en ”Caller” (extra övervakande pilot), vid flygning över 400 m anser vi detta som nödvändigt!
– Flygklubben kommer att köpa in ytterligare en flygradio till klubben som är avsedd att endast användas vid modellflyg, den kommer då alltid finnas till hands och inte utlånas till andra aktiviteter!

4/ Om möjligt ta kontakt med lokal flygledning ÄVEN om fältet inte ligger inom CTR och dokumentera sådan kontakt bara för att visa att ni är medvetna om varandra. Visa på samma sätt att det finns kontakt/överenskommelse med annan flygaktivitet inom rimlig närhet så att det framgår att ni känner till varandras aktiviteter.

– Eftersom vi befinner oss på ett fullskalafält så har vi i dagsläget en naturligt god kontakt med den verksamheten!
– Vi ser inga problem med att skapa en rutin där vi kontaktar flygtornet på Dala Airport, detta är dock stängt under vissa tider.

Se också fil som ligger bifogad under Lokala avtal ( i brist på annan lämplig uppladdningsfunktion)

Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
60.550717
Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
15.079506
Bild över fältet ( jpg/jpeg, gif eller png, max 5 Mb)

Record Info

Registrerad datum
2018-04-23 21:59:54
Ändrad datum
2021-06-30 22:59:52

Administrative Info

Hör till ärendenummer
TSL 2018-3119

TS uppgifter/beslut

TS kommentar
TS beslut höjdgräns
550 m
TS beslut
Godkänd 2018-06-28