Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF
Uppgifter om klubben / ansökan
- Ansökan avser
- Eget fält
- Modellflygklubb
- RCFF
- Organisation
- RCFF
- Verksamhet
- All flygning sker inom synhåll
- Fältnamn
- Junselevägens Modellflygfält
- FSF_id
- Ma_db_id
- Sökt höjdgräns
- 200 m
- Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
- Då mesta flyget är Segel/ termikflyg är det önskvärt med högre flyghöjd. Då flygning sker i oreglerat luftrum och endast över åker/ skogsmark föreligger ringa risk för egendoms och personskada.
- Ansvarsförsäkring
- RCFFs ansvarsförsäkring
Säkerhetsregler
- Lokal info
- Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
- Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
- skerhetsregler_junselevgens_modellflygflt.pdf
- Hur hanteras risk för 3:e person?
Naturligt hinder finns för åskådare i form av vattenfyllt dike. Om 3:e person kommer in i flygområdet håller vi undan och landar snarast.
Om fullskalaflyg närmar sig området landar vi snarast.
Uppgifter om fältet
- Fältet används för
- Motor, Segel, Drone-race, Friflyg, Rekreation
- Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
- Nej - fältet är INTE lämpligt för modeller över 25 kg
- Hur länge har platsen använts för modellflyg
- sedan 1985
- Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
- Nej
- Överflugen mark
- Ängsmark, Skog
- Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
Den närmaste bebyggelsen består av två bostadshus var av det närmaste är tillståndssökarens. Till övriga bebodda hus är det mellan 150 – 200 meter.
i övrigt är det industritomter och åkermark.
Närmaste allmäna väg junselevägen är 150 meter från flygområdet. Närmaste fullskala fält (mellansels flygplats) ligger ca 13 km bort
- Typ av luftrum
- Okontrollerat luftrum G
- Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
- Nej
- Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
- Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
- Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
- Kommentarer om höjd och säkerhet
- Om vi inte sysslat med segelflyg skulle vi inte ansett det nödvändigt att ansöka om högre flyghöjd. Varför vi inte söker om högre höjd? På grund av storleken på flygområdet och terrängförhållandena tycker vi att 200 meter är en lämplig höjd med tanke på säkerhet och vad det ger oss i möjlighet att söka upp och flyga termik. Och om nu även friflyg skall räknas in så är det ännu större orsak till att få en högre flyghöjd då vi inte lika lätt kan avbryta om fullskalaflyg kommer in i området. Vi skjuter även upp modellraketer vilka kan komma upp i ansenliga höjder men då deras flygtid är relativt kort så hinner vi avbryta uppskjutning om vi ser/ hör fullskalaflyg komma. De motoriserade modellerna flyger vi inte över 120 meter.
- Start och landningsbanan och huvudparten flygområdet går parallellt med tätbebyggt område så fullskala flyg bör flyga på lägst 300 meter vilket skulle göra en separation på 100 meter mot modellflyget. På andra sidan om flygområdet (inom området) ligger en ås/berg även det parallellt med området där högsta punkten är 70 meter högre än start och landningsbanan (Uppmätt med ekvidistanser på den topografiska kartan) vilket inom det området är skillnaden på den önskade högsta flyghöjd (200m) och 120 meter utgör 10 meter.
- Då vi hör (vilket sker tidigare än när vi ser) fullskalaflyg Går vi ner på lägre höjd och landar då vi förlorat så pass mycket höjd att det är lika bra att starta om från start.
- Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
- 63.45547
- Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
- 18.09591
Record Info
- Registrerad datum
- 2018-04-08 14:34:09
- Ändrad datum
- 2021-06-30 22:25:49
Administrative Info
- Hör till ärendenummer
- TSL 2018-3119
TS uppgifter/beslut
- TS kommentar
- TS beslut höjdgräns
- 250 m
- TS beslut
- Godkänd 2018-06-28