Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF
Uppgifter om klubben / ansökan
- Ansökan avser
- Klubbfält
- Modellflygklubb
- RFK Fyris
- Organisation
- SMFF
- Verksamhet
- Flyg under 7 kg, Flyg 7-25 kg, All flygning sker inom synhåll
- Fältnamn
- RFK Fyris
- FSF_id
- FSF 33406-47
- Ma_db_id
- SE
- Sökt höjdgräns
- 400 m (eller högsta möjliga)
- Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
- Radioflygklubben Fyris, Uppsala ansöker härmed om att få den tidigare beviljade maximala flyghöjden 300 m utökad till 400 m för att fortsatt kunna bibehålla och utveckla verksamheten inom olika modellflygrenar såsom exempelvis segelflyg och konstflygning. Den sökta maxhöjden innebär en separation på 50 m till ’golvet’ på den del av Stockholm TMA inom vilket fältet är beläget, vilket i relation till den sökta flyghöjden kan anses rimligt. Behov av utökad flyghöjd RFK Fyris bedriver sedan många år radioflyg med segel/motorflygplan och helikopter vid klubbens modellflygfält. Flera av klubbens mest erfarna medlemmar har alltmer kommit att ägna sig åt termikflygning med större segelflygmodeller samt träning inom IMAC, en konstflygningsform med motorflygplan. Möjligheterna att kunna bedriva dessa typer av modellflyg begränsas för närvarande av den tillåtna maximala flyghöjden 300 m. Segelflyget utnyttjar termik som ofta förekommer med tillräcklig styrka och storlek på höjder överstigande 300 m. Även för IMAC utgör nuvarande flyghöjd en begränsning för vissa manövrars utförande. Flygsäkerhet Klubbens säkerhetsregler för flygning följer de gemensamma säkerhetsbestämmelserna för RCFF/SMMF som godkänts av TS samt därutöver klubbens lokala säkerhetsregler. Klubben har en av årsmötet utsedd flygsäkerhetsfunktionär med uppgift att följa upp flygverksamheten och utifrån regelverket tillse att verksamheten som helhet bedrivs under säkra former. För nytillkomna medlemmar erbjuder klubben flygskolning i dubbel-kommando. Under de år som klubben varit verksam vid modellflygfältet har inga incidenter/olyckor som involverat fullskalaflyg, eller förorsakat materiella/personella skador hos tredje man, förekommit. Flygområdet som RFK Fyris fält täcker är i huvudsak åkermark med fri sikt horisonten runt. Om människor kommer innanför flygområdet kan dessa lätt upptäckas och flygning undvikas. Under den aktiva flygsäsongen som i huvudsak sammanfaller med odlingssäsongen för åkermarken får ingen, med undantag av markägarens och dennes personal, beträda åkermarken. De vägar som passerar genom flygområdet är traktorvägar som huvudsakligen används av markägaren. Sammanfattningsvis är det mycket ovanligt att människor beträder flygområdet. Flygsäkerhetsaspekter avseende flygning ovanför 300 m De modellflygare som avser utnyttja luftrummet ovanför 300 m om denna ansökan beviljas är undantagslöst erfarna modellflygare med stor flygvana. De högst flygande flygplanen är normalt utrustade med telemetri som möjliggör höjdrapportering till modellflygaren. Beroende på fältets utomordentligt goda siktbetingelser är det lätt att tidigt upptäcka eventuellt passerande fullskalaflyg och vidta åtgärder för att snabbt minska flyghöjden och att manövrera bort från det passerande flygets färdriktning. Eftersom modellflygfältet inte ligger i någon av de omkringliggande flygplatsernas inflygningsriktningar är det sällan fullskalaflyg passerar rakt över flygområdet för modellflygfältet I de fall detta observerats har det skett på höjder som bedöms ligga avsevärt över den sökta höjdgränsen 400 m.
- Ansvarsförsäkring
- SMFFs ansvarsförsäkring
Säkerhetsregler
- Lokal info
- Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
- Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
- sakerhet_rfk_fyris_181022.pdf
- Hur hanteras risk för 3:e person?
Klubben följer de för RCFF och SMFF gemensamma säkerhetsreglerna samt därutöver även klubbens lokala fältregler, se bilaga ”Sakerhet_RFK_Fyris_181022.pdf”
Uppgifter om fältet
- Fältet används för
- Motor, Segel, Helikopter, Jet, Tävling, Rekreation
- Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
- Ja - fältet är lämpligt för modeller över 25 kg
- Hur länge har platsen använts för modellflyg
- Slutet av 80-talet
- Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
- Nej
- Överflugen mark
- Ängsmark
- Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
Fältet ligger helt öppet på plan mark med mycket god sikt åt alla håll. I flygområdet (r=500 m) finns ingen bebyggelse då marken utgörs av åker.
Avstånd till närmast belägna flygfält (närmsta start/landningsbana):
• Uppsala-Ärna flygplats bana 08/26 östra banände: drygt 13 km,
• Arlanda bana 01L/19R norra banände: drygt 19 km.
• Akademiska sjukhusets ”helipad”: 8,6 km.
- Typ av luftrum
- Okontrollerat luftrum G, Större avstånd än 1km från helikopterflygplats, Större avstånd än 5 km från landningsbana inom CTR/TIZ, Ej inom restriktionsområde
- Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
- Nej
- Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
- Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
- rfk_fyris__kartor.pdf
- Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
- rfk_fyris_kompletterande_ansokan_2021_03_09.pdf
- Kommentarer om höjd och säkerhet
Beroende på fältets utomordentligt goda siktbetingelser är det lätt att tidigt upptäcka eventuellt passerande fullskalaflyg och vidta åtgärder för att snabbt minska flyghöjden och att manövrera bort från det passerande flygets färdriktning. Eftersom modellflygfältet inte ligger i någon av de omkringliggande flygplatsernas inflygningsriktningar är det sällan fullskalaflyg passerar över modellflygfältet I de fall detta observerats har det skett på höjder som bedöms ligga avsevärt över den sökta höjdgränsen 400 m. Den sökta flyghöjden ger en separation på 50 m till TMA som sträcker sig ner till 1500 ft MSL.
Se bilaga RFK_Fyris_Kompletterande_ansokan_2021_03_09.pdf för samlad information
- Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
- 59.825
- Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
- 17.789
Record Info
- Registrerad datum
- 2021-03-09 19:39:08
- Ändrad datum
- 2023-03-27 08:31:59
Administrative Info
- Hör till ärendenummer
- TSL 2020-5793
TS uppgifter/beslut
- TS kommentar
2021-04-29; Godkänd flyghöjd 350 meter med caller vid flygning över 120 meter. Tyvärr kan inte den önskade höjden godkännas. Det är en hel del militär flygning och annat lågflyg i området. /Anna Ahlberg
- TS beslut höjdgräns
- 350 m
- TS beslut
- Godkänd 2021-06-28