Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF
Uppgifter om klubben / ansökan
- Ansökan avser
- Klubbfält
- Modellflygklubb
- Ytterlännes MFK Silvervingen
- Organisation
- RCFF
- Verksamhet
- All flygning sker inom synhåll, <7 kg, 7-25 kg
- Fältnamn
- Gistgårdsön
- FSF_id
- Ma_db_id
- Sökt höjdgräns
- 250 m
- Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
- Då vi utöver motorflyg även flyger med segelflyg var vi använder högstart behöver vi en utökad flyghöjd till 250m.
- Ansvarsförsäkring
- RCFFs ansvarsförsäkring
Säkerhetsregler
- Lokal info
- Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
- Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
- skerhet1_silvervingen.pdf
- Hur hanteras risk för 3:e person?
Staket som avgränsar 3:e person från depot och start- och landningsbana.
Uppgifter om fältet
- Fältet används för
- Motor, Segel, Helikopter, Tävling, Rekreation
- Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
- Nej - fältet är INTE lämpligt för modeller över 25 kg
- Hur länge har platsen använts för modellflyg
- Sedan 1975
- Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
- Nej
- Överflugen mark
- Skog
- Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
600m till Höga Kusten Airport
- Typ av luftrum
- Trafikinformationszon/-område TIZ/TIA
- Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
- Ja
- Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
- avtal_hga_kusten_airport_silvervingen.pdf
- Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
- Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
- Kommentarer om höjd och säkerhet
1/ Avtal med lokala trafikledningen finns och är inskickat tidigare, samt väldigt bra kommikation med trafikledningen finns.
2/ Den sökta höjden 250m är för att försäkra oss om att EJ överstiga höjdgränsen, då det förekommer RC-segel och vid träning av olika manövrar som förekommer i RC-motor. Dessa moment är tidsmässigt korta.
Säkerhetstänket är:
*Vi ringer och meddelar trafikledningen då vi börjar att flyga.
*Medhörning via scanner finns, så vi hör all trafik som anropar trafikledningen.
*Inga modeller finns i luften under start och landning av flygtrafik som har kontakt med trafikledningen.
*Modellflygarna kallas ned via ett gasdrivet signalhorn. (omedelbar landning)
- Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
- 63.043889
- Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
- 17.762278
Record Info
- Registrerad datum
- 2018-04-02 09:41:16
- Ändrad datum
- 2019-01-29 21:17:21
Administrative Info
- Hör till ärendenummer
- TSL 2018-3119
TS uppgifter/beslut
- TS kommentar
- TS beslut höjdgräns
- 250 m
- TS beslut
- Godkänd 2018-06-28