Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF
Uppgifter om klubben / ansökan
- Ansökan avser
- Klubbfält
- Modellflygklubb
- Ovansiljans modellklubb
- Organisation
- RCFF
- Verksamhet
- All flygning sker inom synhåll
- Fältnamn
- Vinäs modellflygfält
- FSF_id
- FSF
- Ma_db_id
- SE
- Sökt höjdgräns
- 120 m
- Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
- Motiverat behov av utökad flyghöjd och varför det ur flygsäkerhetssynpunkt är rimligt. Vinäs modellflygfält. Anvisad plats av Mora kommun. Önskar dispens från 50m GND och få tillgång till 120m GND. Historik Detta är klubbens ”hemma-fält” sedan 1981, bestående utav 70x30m asfaltbana, samt ett kortare grästråk. Här flyger vi oftast med små och medelstora flygplan i kategori 1 och 2. Vi har en fin klubbstuga, en lite större bygglokal där även ett UL-bygge genomförts som EU-projekt samt ett förråd byggt av en stålcontainer för gräsklippare och andra trädgårdsredskap. Gammal överenskommelse Den gamla muntliga överenskommelsen var att vi inte ska flyga över 250m så att separation bibehölls då TIA började på 300m GND. Modellflygfältet låg dessutom i närheten av bebyggelse så de menade att fullskalaflyget inte fick flyga lägre än 300m GND. Den lokala flygklubben lovade att de inte skulle flyga över modellflygfältet, och trafikflygets trafikvarv och inflygningar ligger så långt ifrån oss så att de inte ens riskerar att komma i närheten. Detta har följts och fungerat bra sedan 1981. Incidenter Inga incidenter med modellflyg rapporterade. Flygtrafik Kommersiell flygtrafik finns i området. Säkerhet Nytt avtal: Nya skriftliga regler och avtal har gjorts med den nya flygplatschefen samt med ambulanshelikoptern som har flyttat in på Mora-Siljans Flygplats. Se OSMK’s Avtal: Avtal med Mora-Siljans Flygplats ang. modellflygfältet i Vinäs. Lokala regler: OSMK’s Flygregler för modellflyg på Vinäs modellflygfält. Utbildning: Piloterna är väl informerade angående regelverket. Se OSMK’s regler. Modellflygaktivitet Flygskolningen sker lämpligt i höjdintervallet 50-100m GND, då det finns tid för eleverna att själva få en chans att ta sig ur situationen de hamnat i. Flygning med de små och medelstora motorflygplanen är lämpligt höjdintervallet 50-100m GND och ger ett bra utrymme för de flesta sorters enklare flygning. Högsta flyghöjd 120m GND fungerar med de mindre segelflygplanen (spv<2,5m) även om det blir lite ”lågt i tak”. Endast självstartande segelflygplan är lämpliga med den låga höjden.
- Ansvarsförsäkring
- RCFFs ansvarsförsäkring
Säkerhetsregler
- Lokal info
- Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
- Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
- bilaga-_osmks_regler_-_vins-.pdf
- Hur hanteras risk för 3:e person?
Bilaga: OSMK’s Hantering av risk för 3:e man.
OSMK’s Hantering av risk för 3:e man – Vinäs.Information till allmänheten.
– Skylt med varning för modellflyg.Hindra obehöriga att ta sig in på området.
– Vägbom måste passeras för att komma till fältet som hindrar olovligt tillträde.
– Avspärrning som markerar gränsen mellan publik och flygområdet.Information till alla som vistas på fältet.
(Finns på klubbstugan samt på frekvenstavlan vid depån).
– Informationsskylt med karta över tillåtet flygområde samt gällande regler för modellflygfältet.Information till fullskalaflyget genom AFIS samt information till ambulanshelikopter.
– AFIS samt ambulanshelikopter informeras de dagar vi avser att utnyttja höjdintervallet
50-120m GND. Informationen sker genom ett standard-mail utvecklats tillsammans med AFIS och
ambulanshelikopter. Informationen kommer upp på deras dataskärmar.
Se OSMK’s avtal: Avtal med Mora-Siljans Flygplats ang. modellflygfältet i Vinäs.Begränsat flygområde.
– All flygning sker över själva start- och landningsbanan och bort över skogsmark.
– Flygning över publik, klubbstugeområde, parkering mm. är förbjuden.
– Se Bilaga Karta: Vinäs. Ovansiljans modellflygfält.Utbildning.
– Klubben ställer krav på sina och på gästande piloter att de ska ha kunskaper i både de
allmänna och de flygfältsspecifika reglerna samt uppvisade kunskaper vid flygprov.Vid olycka.
– Förstahjälpen-utrustning samt brandsläckare finns i klubbstugan.
Uppgifter om fältet
- Fältet används för
- Motor, Segel, Helikopter, Rekreation
- Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
- Nej - fältet är INTE lämpligt för modeller över 25 kg
- Hur länge har platsen använts för modellflyg
- 1981
- Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
- Nej
- Överflugen mark
- Skog, Industrimark
- Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
– Avstånd till Mora-Siljans Flygplats: 1,9 km
– Avstånd till bebyggelse Vinäs by: 0,6 km
– Avstånd till Industribyggnader: 0,6 km
– Avstånd till Industri-mark: 0,0 km
- Typ av luftrum
- Okontrollerat luftrum G, Trafikinformationszon/-område TIZ/TIA, Större avstånd än 1km från helikopterflygplats, Ej inom restriktionsområde
- Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
- Ja
- Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
- osmks_avtal_mora_siljansflygplats_-_vins_rev-1.pdf
- Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
- Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
- Kommentarer om höjd och säkerhet
- Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
- 60.977750
- Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
- 14.533222
Record Info
- Registrerad datum
- 2018-08-22 14:53:06
- Ändrad datum
- 2021-06-30 23:22:41
Administrative Info
- Hör till ärendenummer
- TSL 2018-3119
TS uppgifter/beslut
- TS kommentar
- TS beslut höjdgräns
- 120 m
- TS beslut
- Godkänd 2018-11-13