Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF
Uppgifter om klubben / ansökan
- Ansökan avser
- Klubbfält
- Modellflygklubb
- Södertörns Radioflygsällskap
- Organisation
- SMFF
- Verksamhet
- All flygning sker inom synhåll
- Fältnamn
- Hallinge
- FSF_id
- FSF
- Ma_db_id
- SE
- Sökt höjdgräns
- 300 m
- Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
- Medlemmar i klubben flyger med modellsegelplan som vinschas upp eller har elmotor. Fältet ligger i G-luft. Tillåtet flygområde ligger utanför bebyggelse. Det är större avstånd än 1km från helikopterflygplats och ligger ej inom restriktionsområde. 300m från vår maxhöjd till TMAt bör räcka.
- Ansvarsförsäkring
- SMFFs ansvarsförsäkring
Säkerhetsregler
- Lokal info
- Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
- Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
- sdertrns_radioflygsllskap_hallinge-flt.pdf
- Hur hanteras risk för 3:e person?
Klubbens säkerhetsregler framgår av redan översänd bilaga.
Uppgifter om fältet
- Fältet används för
- Motor, Segel, Helikopter, Rekreation
- Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
- Nej - fältet är INTE lämpligt för modeller över 25 kg
- Hur länge har platsen använts för modellflyg
- Sedan 1972
- Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
- Nej
- Överflugen mark
- Ängsmark
- Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
Se bifogad kartbild under ”Lokal info” och GoogleMap.
- Typ av luftrum
- Okontrollerat luftrum G, Större avstånd än 1km från helikopterflygplats, Ej inom restriktionsområde
- Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
- Nej
- Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
- skerhetsfreskrifter_sdertrn.pdf
- Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
- Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
- Kommentarer om höjd och säkerhet
2018-11-12.
Info från SRFK angående rekommenderad kontakt med ATS Bromma/ARNHej Kjell.
Jag har nu varit i kontakt med flygledningen. Efter kontakt med Bromma på det nummer du gav mig blev jag skickad vidare till Arlanda.
Som du ser av deras svar borde vi nu kunna få vår begärda höjd på 300m. Eftersom vi började med att kontakta Bromma och av dem uppmanades att kontakta Arlanda anser jag inte att vi behöver informera dem ytterligare, kan vara bra att påpeka för TS.Mvh
Olle ErikssonFrån: wsatcc.stockholm@lfv.se <wsatcc.stockholm@lfv.se>
Skickat: den 9 november 2018 10:32
Till: noe.eriksson@gmail.com
Ämne: SV: FlyghöjderHej, Olle.
Begränsningen på 120m handlar enbart om hur högt TS tillåter att man flyger med obemannade farkoster, om TS godkänner att ni flyger till 300m i det området så har vi inga synpunkter på det.
För kontrollcentralen Stockholms del behöver vi inte information om när ni flyger till den högre höjden, vi lämnar ingen trafikinformation om er verksamhet i okontrollerad luft oavsett om den sker på 120 eller 300 meter.
Huruvida Brommatornet vill få information om verksamheten kan vi inte svara på, men jag antar att ni själva kontaktar dem.
Vänliga hälsningar
Niels Stjärne
Skiftledare ATCC StockholmWatch Supervisor ATCC Stockholm
NUAC HB
Direct +46 (0)8 585 547 00 ::: Fax +46 8 593 619 00 ::: wsatcc.stockholm@lfv.se
LFV ::: Luftleden 4 ::: 190 45 Stockholm-Arlanda ::: Sweden
www.naviair.dk ::: www.lfv.se ::: NUAC HB is a subsidiary under LFV and Naviair operating the unified Danish-Swedish airspaceFrån: Olle Eriksson [mailto:noe.eriksson@gmail.com]
Skickat: den 9 november 2018 09:27
Till: WSATCC (Stockholm)
Ämne: FlyghöjderHej.
Jag heter Olle Eriksson.Refererande till samtal med er skiftsledare för skriver jag detta på hans rekommendation.
Jag är medlem i modellflygklubben Södertörns radioflygsällskap, SRFS. Vi har vårt fält mellan Rönninge och Södertälje. Geokod 59,22/17,72
Vi flyger radiostyrda modellflygplan.Jag är där säkerhetsansvarig.
Verksamheten sker oregelbundet när väder, och lust att flyga sammanfaller.
När vi tidigare i år anmälde vår verksamhet till Transportstyrelsen, TC, fick vi en flyghöjd på max 120m.Vi har nu begärt utökad höjd till 300m, detta eftersom vi ibland flyger med radiostyrda segelflygplan.
Vi ligger under TMA, som har undersida 600m anser vi att detta är genomförbart.
Kommunikationen med TS sker via vår handläggare Kjell Nilsson.
Han har fått följande svar av TS:”Angående F7 och Bromma så handlar det inte om några avtal med flygledningen utan endast en rutin hos klubben om att man informerar om man kommer flyga över 120 m. Bägge dessa fält ligger ju under/utanför kontrollerat luftrum, så där finns det inget krav på tillstånd från flygledningen. Dock ligger fälten så nära att vi bedömer det som att det skulle vara en säkerhetshöjande åtgärd om klubbarna informerar ATS om verksamheten och att den pågår vid det området och vid den specifika tiden. Eftersom inget tillstånd krävs från ATS, så kan de heller inte neka en verksamhet.”
Kjell kommenterar detta enligt nedan:
”Mitt förslag är alltså att ni tar kontakt med BROMMA och informerar om er verksamhet och berättar vad TS tycker och så gör ni upp med BROMMA om dom vill att ni meddelar varje gång eller om dom nöjer sig med att dom vet att ni har verksamhet på fältet som innebär att ni ibland flyger upp till 300 meter. Det är ju inte säkert att dom tycker att det krävs meddelande för varje gång…”
Er skiftsledare var också av uppfattningen att det räcker att vi en gång för alla informerar om vår verksamhet på detta vis, samt uppger en kontaktperson hos oss, i detta fall säkerhetsansvarig.
Jag ser fram mot ett svar från Er som vi kan bifoga vår ansökan.
Med vänliga hälsningar
Olle Eriksson
Säkerhetsansvarig SRFS
tel. 070-1729839
mail: noe.eriksson@gmail.comSe komplettering av uppgifter 2018-09-18 under ”Motivera behovet av utökad flyghöjd”
- Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
- 59.222985
- Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
- 17.722552
Record Info
- Registrerad datum
- 2018-05-30 10:54:01
- Ändrad datum
- 2021-06-30 23:21:49
Administrative Info
- Hör till ärendenummer
- TSL 2018-3119
TS uppgifter/beslut
- TS kommentar
- TS beslut höjdgräns
- 300 m
- TS beslut
- Godkänd 2018-11-13