Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF
Uppgifter om klubben / ansökan
- Ansökan avser
- Klubbfält
- Modellflygklubb
- Trelleborgs Modelflygklubb
- Organisation
- SMFF
- Verksamhet
- All flygning sker inom synhåll
- Fältnamn
- Trelleborgs modellflygfält
- FSF_id
- FSF-33435-47
- Ma_db_id
- SE-12093
- Sökt höjdgräns
- 400
- Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
- Vi flyger i Malmö TMA a som har miniminivå på 450 m så vi kan flyga upp till den med 50m marginal, Syftet med flyghöjden är att klara IMAC flygning och segelflyg som båda går högre än 120m. Vi har bedrivit modellflyg inklusive tävlingar sedan 1941 utan incidenter eller konflikt med fullskalaflyget genom våra regler och tänk inom säkerhet så vi anser att vi som klubb kan hantera denna flyghöjd på ett säkert sätt.
- Ansvarsförsäkring
- SMFFs ansvarsförsäkring
Säkerhetsregler
- Lokal info
- Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
- Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
- tmfk_flygfltsregler_2018-04-15.pdf
- Hur hanteras risk för 3:e person?
Genom lokala regler för piloter , flygning, besökare och skyddstaket för depåområde. Vi har en dialog om sunt beteende för att ingen ska komma till skada.
Uppgifter om fältet
- Fältet används för
- Motor, Segel, Helikopter, Jet, Drone-race, Friflyg, Tävling, Rekreation
- Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
- Ja - fältet är lämpligt för modeller över 25 kg
- Hur länge har platsen använts för modellflyg
- I området sedan 70 talet.
- Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
- Nej
- Överflugen mark
- Odlade åkrar.
- Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
Tomatodling 500m
- Typ av luftrum
- Okontrollerat luftrum G, Större avstånd än 1km från helikopterflygplats, Större avstånd än 5 km från landningsbana inom CTR/TIZ, Ej inom restriktionsområde
- Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
- Nej
- Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
- trelleborgs_modellflygklubbansokan.pdf
- Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
- Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
- Kommentarer om höjd och säkerhet
- Trelleborgs modellflygklubb har lång erfarenhet att samsas i luftrummet. Det förekommer väldigt lite överflygningar av sportflyget och inget alls av trafikflyget. Vi har utvecklat en respekt för varandra där sportflyget håller god marginal i höjdled och där vi sänker vår flyghöjd eller separerat i sidled till säker nivå när det närmar sig annat flyg vilket vi hjälps åt med att hålla koll på. Anses marginalen TMA för liten är vi mer intresserade att få igenom ansökan med något lägre höjd än att argumentera för 400m.När det gäller våra lokala fältregler står att jetturbindrivna modeller inte är tillåtna på fältet men i verksamhet finns jet kryssat. Egentligen är där ingen motsägelse, det står om jet att det endast kan förekomma efter godkännande av styrelse. Min tanke är att om vi under rätt förutsättningar ska kunna godkänna tex en flyguppvisning, kan tex vara gasturbindriven helikopter och vi vet inte vad framtiden kommer med, om det tex kommer små säkra jetturbiner för långsamflygande plan.
- Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
- 55.367785
- Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
- 13.234684
Record Info
- Registrerad datum
- 2018-05-28 22:03:36
- Ändrad datum
- 2021-06-30 23:23:05
Administrative Info
- Hör till ärendenummer
- TSL 2018-3119
TS uppgifter/beslut
- TS kommentar
- TS beslut höjdgräns
- 400 m
- TS beslut
- Godkänd 2018-07-05