Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF
Uppgifter om klubben / ansökan
- Ansökan avser
- Klubbfält
- Modellflygklubb
- Katrineholm modellsportkulbb
- Organisation
- SMFF
- Verksamhet
- All flygning sker inom synhåll
- Fältnamn
- Katrineholm flygplats
- FSF_id
- FSF
- Ma_db_id
- SE12009
- Sökt höjdgräns
- 300 m
- Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
- Fältet används för radiostyrt segelflyg och träning i F3A ( ”konstflyg” med motormodeller).
- Ansvarsförsäkring
- SMFFs ansvarsförsäkring
Säkerhetsregler
- Lokal info
- Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
- Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
- katrineholms_modellsportklubb.pdf
- Hur hanteras risk för 3:e person?
Uppgifter om fältet
- Fältet används för
- Motor, Segel, Helikopter, Jet, Drone-race, Tävling, Rekreation
- Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
- Ja - fältet är lämpligt för modeller över 25 kg
- Hur länge har platsen använts för modellflyg
- Sedan 70-talet
- Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
- Nej
- Överflugen mark
- Ängsmark, Skog
- Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
- Typ av luftrum
- Okontrollerat luftrum G
- Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
- Nej
- Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
- Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
- Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
- Kommentarer om höjd och säkerhet
Här kommer svar på Transportstyrelsens frågor:
Hur länge har platsen använts för modellflyg och har det varit några incidenter?
Platsen har använts för modellflyg sedan 70-talet. Jag har flugit modellflygplan på platsen sedan 2008. Det har inte förekommit några incidenter mellan modellflygplan och fullskala flygplan.
I flygreglerna för Katrineholms modellsportklubb står det att flygregler fattade av Katrineholms flygklubb ska följas. Vilka flygregler är det?
Det finns bara en regel i dagsläget och det är att modellflyget ska lämna fullskala flyget företräde. Det innebär att modellflyget ”håller sig på backen” när fullskalaflyget startar, befinner sig i landningsvarv och landar. När det är påkallat använder modellflyget ”spotter” och lyssnar på flygklubben radiofrekvens. (modellflygarna sänder aldrig något)
Texten är skriven på det sättet för att framtidssäkra regelverket. Om Katrineholms flygklubb vill eller behöver införa/ändra på regelverket så behöver inte Katrineholms modellsportklubb ändra sina regler.
Katrineholms flygklubbs ordförande, vice ordförande, kassör och en ledamot i styrelsen flyger modellflygplan och fullskalaflyg. De är väl insatta i de risker och möjligheter det innebär att kombinera fullskalaflyg och modellflyg på en samma plats. Genom ömsesidig respekt och ansvarstagande fungerar samexistensen mycket bra. Det finns även ett samförstånd inom klubben för att alla flygsporter behövs för att stärka klubben möjligheter att långsiktigt bedriva verksamheten.
Med vänlig hälsning
Edvard Käll
- Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
- 59.01667
- Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
- 16.222923
Record Info
- Registrerad datum
- 2018-05-15 18:24:47
- Ändrad datum
- 2021-06-30 23:08:14
Administrative Info
- Hör till ärendenummer
- TSL 2018-3119
TS uppgifter/beslut
- TS kommentar
- TS beslut höjdgräns
- 300 m
- TS beslut
- Godkänd 2018-07-05